Praca z drukarkami 3D na zajęciach z programowania – klasy 2 i 3

W roku szkolnym 2024/2025 w ramach zajęć z programowania w klasie 2 i 3 realizowano projekt edukacyjny z wykorzystaniem drukarek 3D. Głównym celem zajęć było rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów, kreatywności, logicznego myślenia oraz zapoznanie ich z nowoczesnymi technologiami, w tym z podstawami projektowania przestrzennego i obsługą drukarki 3D.
Zajęcia rozpoczęły się od zapoznania uczniów z darmowym, intuicyjnym programem do modelowania 3D – Tinkercad. Dzieci uczyły się:
• poruszać w przestrzeni trójwymiarowej,
• korzystać z podstawowych brył (sześciany, walce, stożki, kule),
• łączyć i odejmować elementy,
• skalować, obracać i grupować modele.
Już na tym etapie uczniowie wykazywali dużą ciekawość i zaangażowanie. Program Tinkercad okazał się bardzo przyjazny dla dzieci, co przełożyło się na szybkie postępy w nauce.
Po opanowaniu podstaw uczniowie samodzielnie tworzyli swoje pierwsze projekty. Tematyka była dostosowana do ich wieku i zainteresowań. Powstały m.in.:
• breloczki do kluczy (własne imiona, kształty zwierzątek, symbole),
• ozdoby wiosenne i wielkanocne (zajączki, jajka, kurczaczki, kwiaty),
• napisy i podpisy (imiona, pseudonimy, zabawne hasła),
Korzystali też z gotowych projektów. 
Dzieci pracowały z ogromnym zaangażowaniem, a proces twórczy sprzyjał rozwijaniu zdolności manualnych oraz wyobraźni przestrzennej.
Po zakończeniu projektowania wybrane modele zostały przygotowane do druku na szkolnych drukarkach 3D . Uczniowie poznali proces przekształcania pliku projektu do formatu odpowiedniego dla drukarki , oraz etapy przygotowania i samego drukowania:
• przygotowanie stołu roboczego,
• podgrzewanie dyszy i stołu,
• kalibracja poziomu,
• obserwacja druku w czasie rzeczywistym.
Drukowanie modeli było ogromną atrakcją – dzieci z zaciekawieniem obserwowały, jak ich projekty „ożywają” warstwa po warstwie.
Praca z drukarkami 3D przyniosła wiele pozytywnych efektów dydaktycznych i wychowawczych.
Zajęcia z wykorzystaniem drukarek 3D okazały się wyjątkowo wartościowe i inspirujące dla uczniów klas 2 i 3. Dzieci nie tylko nauczyły się podstaw modelowania 3D, ale także mogły doświadczyć, jak z pozornie abstrakcyjnych pomysłów powstają realne, fizyczne przedmioty. Radość z samodzielnie zaprojektowanych i wydrukowanych ozdób i breloczków była ogromna. Praca z drukarkami 3D na tym poziomie edukacyjnym ma duży potencjał i z pewnością będzie kontynuowana w przyszłości.

Prowadząca zajęcia: Agnieszka Przybylska
Dodano: środa 7 maja 2025
Galeria zdjęć
Polecane serwisy
Ministerstwo Edukacji Narodowej Okręgowa Komisja Egzaminacyjna Ośrodek Rozowju Edukacji Kuratorium Oświaty w Poznaniu Września
Mapka dojazdu
Kontakt
Samorządowa Szkoła Podstawowa
im. Marii Konopnickiej
w Marzeninie

ul. Ks. Twardego 22
62-301 Marzenin

tel. 61 438 80 86
fax 61 438 80 86
e-mail: ssp-marzenin@wrzesnia.pl
Godziny pracy sekretariatu

Poniedziałek - Piątek
8.00 - 15.00

© 2021 Wszelkie prawa zastrzeżone ssp-marzenin.wrzesnia.pl

Projekt i wykonanie: AJT Project